„Na pograniczu nauk przyrodniczych. Zobaczyć, zbadać, zrozumieć…”

 „Na pograniczu nauk przyrodniczych. Zobaczyć, zbadać, zrozumieć…”

To tematyka innowacji, która miała zachęcać uczniów do poszerzania wiedzy z nauk przyrodniczych wszystkimi zmysłami. Przede wszystkim zaś poprzez praktyczne działanie. Zajęcia odbywały się raz w tygodniu dla uczniów klasy 4b w ramach zajęć rozwijających kreatywność.

Uczniowie podczas zajęć mogli samodzielnie wykonywać doświadczenia (pod kontrolą nauczyciela). Samodzielne wykonywanie doświadczeń sprawiało im dużo frajdy i zabawy. Mogli się nauczyć bezpiecznie posługiwać szkłem i sprzętem laboratoryjnym oraz odczynnikami niezbędnymi do wykonania doświadczeń. Nauczyli się również konieczności przestrzegania zasad BHP przy wykonywaniu doświadczeń.

Atmosfera zajęć była bardzo miła, co miało wpływ na integrację rówieśniczą i współpracę w grupie. M. in. zjawisko dyfuzji badaliśmy przy użyciu cukierków, a po lekcji mikroskopowania zaglądaliśmy do wnętrza komórki, którą tworzyliśmy z plasteliny.  Uczniowie bardzo chętnie uczestniczyły w tych zajęciach a przy okazji dowiadywali się nowych rzeczy o otaczającym nas świecie.  Ciekawymi zagadnieniami okazał się również blok z dziedziny kryminalistyki, gdzie młodzi detektywi uczyli się rozpoznawać składniki tuszu, zbierać odciski palców, czy pisać niewidzialny list. W okresie jesiennym i wiosennym organizowałam również lekcje terenowe, gdzie przy użyciu lup, lornetek oraz kompasów zwiedzaliśmy pobliską okolicę, a także przekazywałam wiedzę nt. rozpoznawania gatunków roślin i zwierząt. Poznając wskaźniki kwasowo – zasadowe tworzyliśmy kule do kąpieli. Poprzez zabawę starałam się również przemycać uczniom chociażby typy reakcji chemicznych, czy wykrywanie substancji w związkach chemicznych. M.in. zdarzało nam się reakcje chemiczne budować z klocków Lego, a reakcję polimeryzacji tłumaczyłam dzieciom na przykładzie wykonywanych slime’ów.

Uczniowie chętnie angażowali się w działania na rzecz ochrony środowiska, m.in. sprzątanie świata, Dzień Ziemi, zbiórka nakrętek, elektrośmieci.

Zróżnicowanie metod i form pracy przyczyniło się do uatrakcyjnienia zajęć i zmotywowało uczniów do intensywniejszej pracy. Wszystkie działania zawarte w harmonogramie innowacji zostały zrealizowane. Uczniowie aktywnie i z zaangażowaniem uczestniczyli w zajęciach.

Na podstawie przeprowadzonej ewaluacji (obserwacja, rozmowy z dziećmi i rodzicami, aktywność, frekwencja, ankieta ewaluacyjna) można wnioskować, że założenia i cele innowacji zostały zrealizowane.

Zapraszam do galerii zdjęć 

 

Sylwia Kołomecka (nauczyciel biologii i chemii)