Świat OZOBOTÓW

Świat OZOBOTÓW

Grupa uczniów, która uczestniczy w zajęciach projektowych 3.2.1 START –  informatyka z eksperymentem, dzięki firmie Edu Sense zgłębiała tajniki programowania z użyciem jedynie flamastrów i białej kartki papieru. Uczniowie brali udział w bezpłatnym testowaniu robota Ozobot. Podczas zajęć uczniowie rozmawiali o robotyce, wykorzystaniu robotów w życiu codziennym oraz programowali go do wykonania określonego zadania. Ozobot zabierał uczniów w niesamowitą przygodę z rysowaniem, dzieci rozwiązywały problemy i współpracowały w grupie.

Za pomocą kolorowych kodów (na kartce papieru) uczniowie programowali zadania, które miał wykonać robot (jeździł, skręcał, zawracał a nawet świecił wybranym kolorem). Wymyślali przy tym bardzo ciekawe historyjki. Poprzez zabawę robotem uczestnicy uczyli się myślenia analitycznego, formułowania problemów i szukania dróg ich rozwiązania. Dzieci pracowały z ogromnym zaangażowaniem, ponieważ programując Ozoboty, od razu mogły zaobserwować efekty swojej pracy.

Uczniowie klas IV-VI mieli również okazję pracować w programie OzoBlockly (wizualny edytor oparty na blokach podobnych do programu Scratch). Kodowali sposób poruszania się i efekty świetlne Ozoota za pomocą tabletu i ekranu monitora. Po stworzeniu kodu wystarczyło przyłożyć robota do monitora, aby przesłać mu kod i następnie sprawdzić poprawność wykonania programu. Przygotowanie do pracy Ozobota wymagało cierpliwości, analizy problemu, dokładności i skupienia na wykonywanym zadaniu. Uczono się także odpowiedzialności. Uczniowie wiedzieli, czym grozi niewłaściwe zaprogramowanie robota – wypadłby z trasy, skręcałby w niewłaściwą stronę lub świeciłby innym kolorem. Zajęcia cieszyły się ogromnym zainteresowaniem.

Zajęcia w ramach projektu pokazały uczestnikom, że programowanie jako dziedzina współczesnego życia nie jest zarezerwowana tylko dla wybranych, a nauka programowania może być przyjemna i łatwa.

Aleksandra Golik



Skip to content