21 gru Skąd się biorą pomysły?
Skąd się biorą pomysły? Jak uczymy się myśleć? Na co dzień zupełnie się nad tym nie zastanawiamy, jednak procesy myślenia trenujemy już od narodzin, a nawet w życiu płodowym. Ćwiczenie mózgu, rozwijanie kreatywności pomagają nam radzić sobie w sytuacjach stresowych, a nasze pomysły z biegiem lat stają się coraz bardziej różnorodne.
Pierwsze ćwiczenie, któremu zostali poddani uczniowie, spełniało rolę rozgrzewki twórczej – rozwijało koncentrację i stymulowało myślenie. W następnym zadaniu trenowaliśmy giętkość myślenia. Uczniowie uczyli się odczytywać symbole oraz pracować z mapą. Trenowali także procesy generalizacji, pracując z substytutami prawdziwych przedmiotów. Było to także ćwiczenie spostrzegawczości, pozwalające każdemu z uczniów na aktywność własną.
Na zajęciach uczniowie ćwiczyli płynność, giętkość myślenia oraz umiejętność radzenie sobie ze stresem. Zostali postawieni w sytuacji problemowej – zapomniano o czyichś urodzinach i cała klasa musiała w dziesięć minut przygotować przyjęcie urodzinowe, wykorzystując do tego celu niestandardowe rekwizyty. To, jak uczniowie poradzili sobie z zaskakującym problemem, pokazało im, co daje kreatywność oraz jak sprawić, aby w sytuacji zaskoczenia nasz umysł nie zatrzymywał się, ale pracował dynamicznie i płynnie.
Maja Littwin