29 paź „Squid Games” – serial Netflix, który ma znaczenie
Szanowni Państwo!
Zapewne zetknęli się już Państwo z fenomenem serialu „Squid Games”, który jest dostępny na platformie Netflix. Jeśli chcieliby Państwo dowiedzieć się o nim więcej od strony fabularnej, to zapraszam na stronę: https://www.filmweb.pl/serial/Squid+Game-2021-841842. Sam Netflix opisuje go jako „brutalny test etyki i człowieczeństwa”. Przyzwyczailiśmy się już (niestety) do rodzaju i klimatu produkcji serwisów streamingowych takich, jak Netflix. My, dorośli, wiemy, że platformy te promują różne produkcje, by na nich zarobić, a na niczym nie zarabia się lepiej niż na określonych tematach: przemoc, brutalność, seks. Wszystko, co kontrowersyjne, przekraczające granice dobrze się sprzedaje, bo budzi silne emocje.
W ostatnich tygodniach dociera do nas coraz więcej niepokojących informacji odnośnie w/w produkcji. Coraz więcej nauczycieli i specjalistów dostrzega zagrożenia płynące z kontaktu z serialem. Warto nadmienić, że film ma ograniczenia wiekowe – Netflix oznaczył go jako 16+. Czy jest wartościową i ciekawą rozrywką powyżej tej granicy? Zapewne to kwestia indywidualna i odbiorcy, zwłaszcza pełnoletni decydujący się na obejrzenie produkcji, biorą za tę decyzję odpowiedzialność sami. Inaczej jednak jest w przypadku dzieci. Filmy, seriale, gry mają ograniczenia wiekowe nie bez powodu. Dziecko, zwłaszcza młodsze, nie jest w stanie do końca odróżnić fikcji od rzeczywistości. Świat realny miesza się z fantastycznym, kontekst świata dorosłych nie jest zrozumiały. W przypadku tej konkretnej produkcji warto dorzucić do tego kwestię różnic kulturowych. Serial budzi liczne kontrowersje ze względu na wartości albo raczej antywartości, które promuje. Jak opisują widzowie: „puenta jest taka, że życie ludzkie jest bezwartościowe”. Czy takich atrakcji chcemy dla swoich dzieci? Więcej o zagrożeniach pisze m.in. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę: https://fdds.pl/o-fundacji/co-nowego-w-fundacji/squid-game-serial-nie-dla-dzieci.html.
Jeżeli myślą Państwo, że Wasze dziecko nie ogląda tego filmu, to na 90% są Państwo w błędzie – badania przeprowadzone na temat zagrożeń w sieci pokazują jednoznacznie, że rodzice często niewiele wiedzą o aktywności w sieci własnych dzieci: https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/09/raport-bezpieczenstwo-dzieci-korzystajacych-z-internetu.pdf.
Obserwujemy, także w naszej szkole, zachowania dzieci podczas przerw naśladujące sceny z filmu, udawaną przemoc podczas zabawy. Nauczyciele zgłaszają, że niektóre dzieci, które nie miały kontaktu z filmem, są przerażone opowieściami innych, które go obejrzały.
Nie jesteśmy w stanie odciąć dzieci od Internetu. Zresztą, szklany klosz nad dzieckiem nigdy nie jest rozwiązaniem, które pomoże mu rozwinąć odporność psychiczną w dalszym życiu. Co więcej, zakazany owoc smakuje lepiej. Tym bardziej, że elementy Squid Games przenikają coraz mocniej do kultury masowej. Dzieci opowiadają, że stykają się z nimi w grach (np. Maincraft czy na platformie Roblox). Nie unikniemy tego. Natomiast możemy dzieci wesprzeć i pomóc im. Najlepszą metodą jest rozmowa. Szczera, dobra relacja z własnym dzieckiem da Państwu pewność, że jesteście na bieżąco z jego przeżyciami i emocjami. Nawet, jeżeli zetknie się z czymś nieprzyjemnym, zarówno w świecie realnym jak i wirtualnym, będzie wiedziało, że może przyjść i porozmawiać. Jak tę relację stworzyć? Warto zamiast „jak było w szkole?” zapytać „jak minął Twój dzień?”. Warto usiąść z dzieckiem do gry, którą lubi, zaangażować się w jej/jego ulubione aktywności. Warto dzielić się z nią/nim własnymi pasjami. Spędzać razem czas. Nie ma ważniejszej osoby w życiu dziecka niż rodzic. Żadna pogadanka i warsztaty w szkole tego nie zmienią. Zachęcam Państwa do zajrzenia w świat Waszych dzieci.
W razie pytań, wątpliwości, potrzeb – zapraszam do kontaktu.
Agata Hejmowska
psycholog szkolny